خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ عرصه تولید آثار موسیقایی مرتبط با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالشترین عرصههای فرهنگی هنری کشورمان بوده است که در سالهای طولانی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری مرتبط با این موضوع مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه اگر چه همواره در معرض اتهامهای فراوان از جمله «سفارشی بودن» قرار داشتهاند اما به دلیل حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر بسیاری از مخاطبان بالقوه است، در اغلب موارد فعالیت در حوزه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا بار دیگر نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف مرتبط با قیام عاشورا در کشورمان در قالبهای گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم.
در این چارچوب آنچه مورد توجه قرار گرفته و میگیرد، صرفاً مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سالهای دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شدهاند. آثاری که طبیعتاً برخی از آنها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بودهاند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه شدند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دلبستگان اباعبدالله (ع) است.
در چهل و دومین قسمت از سلسله گزارشهای «روایت مهر از نواهای عاشورایی»، به سراغ پروژه موسیقایی «قصه کربلا» با موسیقی و خوانندگی قاسم مطهری و تنظیم داود ورزیده و امیدسیاره رفتیم که به سال ۱۳۹۵ توسط مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی هم زمان با ایام سوگواری شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران فداکارش پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
«تک نوازی نی»، «کشته کربلا - در رثای حضرت امام حسین (ع)» با شعر سیف فرقانی، «لاله سرخ - در رثای حضرت علی اکبر (ع)» با شعر محسن طالعی نیا، «سزای دینداری- در رثای حضرت عباس (ع)»، با شعر محسن رشید، «قصه کربلا - زبان حال حضرت رقیه (س)» با شعر اکبر محامدیان و ناصر فیض، «هم ساختم و هم سوختم - زبان حال حضرت زینب (س)» با شعر محسن رشید، «وضوی خونین - اتمام حجت حضرت امام حسین (ع) در ظهر عاشورا» با شعر سید تقی سیفی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
جابر اطاعتی سینتی سایزر، نوازنده ویولن، ویولن آلتو و کمانچه، کریم قربانی نوازنده ویولنسل، ناصر رحیمی نوازنده فلوت، سینا جهان آبادی نوازنده ویولن، شهرام غلامی نوازنده عود، امیرحسین رضا نوازنده سه تار، مشتاق قره داش خانی نوازنده کمانچه، داود ورزیده نوازنده نی گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل میدادند.
در توضیحات تکمیلی پروژه موسیقایی «قصه کربلا» آمده است:
قاسم مطهری متولد منطقه سوست لیسار تالش منطقه گیلان است که طبیعت سرشار از زیبایی و محیط خانوادگی آکنده از زهد، زمینههای پرورش استعداد او را فراهم آورد. وی از کودکی با صدای قوی و رسایی که موهبت خداوند بود، در لباس مقدس قاری قرآن کریم و مداح اهل بیت مراتب عشق و ارادت خود را به پیشگاه حضرت پروردگار و خاندان نبی و ولی، اظهار میکرد.
مطهری ردیفهای آوازی را نیز از سال ۱۳۶۹ در محضر شاپور رحیمی آغاز کرد و بعد از اشتغال در مرکز موسیقی حوزه هنری، سالها از راهنماییهای حمیدرضا نوربخش استفاده کرده و بیش از یک سال نیز در حضور زنده یاد رضوی سروستانی به آموختن آواز مشغول شد و از رهیافتهای هنری مرحوم محمدرضا شجریان از طریق نوار بهره برد و همراه با موسیقی، تحصیلات دانشگاهی را در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی گذراند.
در صدای قاسم مطهری آگاهی از ردیف موسیقی، توانایی و قدرت طبیعی به همراه شور غیرمذهبی به خوبی احساس میشود و میتوان گفت که پروژه «قصه کربلا» اولین تجربه حرفهای اوست.
به هر ترتیب پروژه موسیقایی «قصه کربلا» از جمله آثار موسیقایی تولید شده مرتبط با مضامین عاشورایی است که در دهه نود تلاش کرد جلوهای متفاوت از نغمات آئینی و مذهبی را پیش روی مخاطبان قرار دهد. مسیری که در آن علاوه بر استفاده از سازهای ایرانی سعی شد تا مخاطبان امروزی جامعه هم با آن ارتباط برقرار کنند و در قالب یک پروژه، شنونده یک روایت موسیقایی از واقعه کربلا باشند. شرایطی که گروه اجرایی در آن تلاش کرد براساس اشعار خوب و با کیفیت جلوهای از سبک و سیاق نوحه خوانی سنتی را به مردم بشناساند.
نظر شما